Головною особливістю цієї виборчої кампанії є те, що виборці вперше будуть обирати кандидатів за новою пропорційною виборчою системою за відкритими партійними списками, яка раніше в Україні ніколи не застосовувалась.
Зокрема, новий виборчий закон передбачає обрання депутатів обласних, районних, міських рад за пропорційною виборчою системою в багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками місцевих організацій політичних партій із закріпленням кандидатів за територіальними виборчими округами. Це означає, що виборці обиратимуть тільки за одним виборчим бюлетенем – одночасно одною галочкою голосуватимуть і за одну партію, і за одного лідера списку, і за одного кандидата в окрузі, якщо партією такий був висунутий. Це виглядатиме так, – в бюлетені поруч з назвою партії будуть зазначені два кандидати. Перша особа – це загальний лідер списку, який буде вказаний в усіх бюлетенях на всіх округах. У випадку проходження партії він гарантовано стане депутатом. Друга особа – закріпляється за конкретним округом.
Вибори голів та депутатів сільських рад пройдуть, як і раніше за мажоритарною системою відносної більшості, яка діяла під час минулих місцевих виборів. Це ж стосується і мерів міст, де кількість виборців менша ніж 90 тис.
Відповідно до закону, щоб отримати представництво у відповідній місцевій раді політичним партіям доведеться подолати прохідний бар'єр, який складає 5%.
Кандидати у депутати обласних, районних та міських рад висуваються виключно через списки місцевих політичних партій. Право на самовисування мають кандидати на посаду сільських та міських голів, а також кандидати у депутати сільських рад.
Закон зазначає, що всі списки кандидатів повинен погодити центральний орган партії. За списками політичної партії балотуватися можуть виключно її члени, або безпартійні громадяни.
У кожному територіальному виборчому окрузі по виборах депутатів обласної, районної чи міської ради політична партія може висунути не більше, ніж по одному кандидату (може й не висувати жодного кандидата, тоді виборець голосує лише за партію та зазначеного у бюлетені першого номера – лідера списку).
Згідно з новим законом загальний склад (кількість депутатів) місцевих рад зазнає скорочення і залежатиме від кількості виборців:
- до 1 тисячі виборців - 12 депутатів;
- від 1 тисячі до 3 тисяч виборців - 14 депутатів;
- від 3 тисяч до 5 тисяч виборців - 22 депутати;
- від 5 тисяч до 20 тисяч виборців - 26 депутатів;
- від 20 тисяч до 50 тисяч виборців - 34 депутати;
- від 50 тисяч до 100 тисяч виборців - 36 депутатів;
- від 100 тисяч до 250 тисяч виборців - 42 депутати;
- від 250 тисяч до 500 тисяч виборців - 54 депутати;
- від 500 тисяч до 1 мільйона виборців - 64 депутати;
- від 1 мільйона до 2 мільйонів виборців - 84 депутати;
- понад 2 мільйони виборців - 120 депутатів.
Для проведення виборів депутатів відповідної ради буде утворено одномандатні виборчі округи, кількість яких дорівнює кількості депутатських мандатів та з приблизно рівною кількістю виборців у кожному такому окрузі.
Особа не може бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі більше, ніж до однієї місцевої ради відповідного рівня (більше, ніж до однієї обласної, однієї районної, однієї міської, однієї районної в місті ради).
Іншими словами, одна людина може одночасно балотуватися до обласної, районної/міської/сільської рад, а також бути кандидатом на посаду мера/сільського голови. Також суб’єктом висування кандидата у ради різних рівнів може бути тільки одна політична партія.
Згідно з календарним планом проведення місцевих виборів, для забезпечення належної організації та проведення виборів Центральною виборчої комісією до 7 вересня 2015 року повинні бути утворені обласна та районна територіальні виборчі комісії, які в свою чергу, до 13 вересня 2015 року повинні сформувати склад міської та сільських виборчих комісій. Починаючи з 10 жовтня 2015 року почнуть діяти вже дільничні виборчі комісії, які займуться питаннями підготовки та проведення голосування на виборчих дільницях.
У день виборів 25 жовтня 2015 року голосування проходитиме з 8 до 20 години без перерви.
Інші важливі нюанси:
1) Не мають права голосу на місцевих виборах: військовослужбовці ЗСУ строкової служби; громадяни України, що проживають за кордоном; особи, визнані судом недієздатними; громадяни України, які перебувають у місцях позбавлення волі.
2) Представництво осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад має становити не менше 30% від загальної кількості кандидатів у виборчому списку. При цьому Закон не передбачає жодних санкцій за невиконання даної вимоги.
3) Участь блоків політичних партій заборонена.
4) Не можуть брати участь у виборах місцеві організації партій, які не відповідають вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».
5) Громадські та міжнародні організації мають право лише спостерігати за виборчим процесом і днем голосування (на одну виборчу дільницю організація може делегувати не більше 2 осіб).
6) Підкуп виборців заборонений.
Забороняється проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора місцевої організації партії, за умови, що вартість таких товарів не перевищує п’яти відсотків розміру мінімальної заробітної плати – близько 61 грн.) та інших матеріальних цінностей або робіт чи послуг.
Забороняється укладення з виборцями за рахунок коштів виборчого фонду оплатних договорів на проведення передвиборної агітації.
8) Вибори на окупованих територіях (АР Крим та неконтрольовані ділянки Донецької та Луганської областей) не проводяться.
Корисні посилання:
Чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015
Нормативно-правова база
Як стати депутатом чи головою місцевої ради в 2015 році: правила балотування
Хто може і хто не може бути кандидатом у місцеві депутати чи сільським, селищним або міським головою?
Кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови може бути громадянин України, якому виповнилося 18 років.
Не можуть бути кандидатами особи, яких визнано за рішенням суду недієздатними та особи, які мають судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.
Яка тривалість процесу висування кандидатів на посади депутатів сільських і селищних рад, кандидатів на посади сільських, селищних та міських голів?
Висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного та міського голови розпочинається з 21 вересня і закінчується 30 вересня 2015 року включно.
Хто має право висувати кандидатів у депутати сільських і селищних рад та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови?
Висування кандидатів у депутати сільських і селищних рад та на посади сільських, селищних і міських голів може здійснюватися як шляхом самовисування, так і шляхом їх висування місцевими організаціями партій - республіканськими в АР Крим, обласними, районними, міськими та районними у містах.
В ЗМІ була інформація, що в містах з кількістю виборців більш ніж 90 тисяч осіб не можна самостійно висунути свою кандидатуру на посаду міського голови без підтримки партії. Чи правда це?
Ні, неправда. Жодних обмежень щодо цього в законодавстві немає. Наприклад, на посаду міського голови Рівного чи Луцька особа може бути висунута як кандидат або через місцеву організацію партії, або шляхом самовисування. Так само і в усіх містах, де кількість виборців становить менше 90 тисяч осіб.
Чи вправі громадяни України самостійно висуватися як кандидати в депутати обласної, районної, районної в місті чи міської ради без підтримки (без рішення) будь-яких місцевих організацій партій?
Ні! Адже право висування кандидатів у депутати Верховної Ради АР Крим, усіх обласних, районних, міських, у тому числі міст Києва та Севастополя, районних у містах рад реалізується виборцями у відповідних багатомандатних виборчих округах лише через місцеві організації партій. Можливості самовисування до таких рад на цих виборах закон не передбачає.
Чи місцеві організації всіх партій мають право під час місцевих виборів висувати своїх кандидатів у депутати або на посади сільського, селищного чи міського голови?
Ні, не всі. Такого права позбавлені місцеві організації партій, щодо яких у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку Міністерством юстиції прийнято рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».
Наприклад, на сьогодні такі рішення про невідповідність прийняті стосовно Комуністичної партії України, Комуністичної партії України (оновленої) та Комуністичної партії робітників і селян. Тому місцеві організації таких партій висувати своїх кандидатів на цих виборах до рад від себе не можуть.
Чи потрібно кандидату на посаду голови чи в депутати місцевої ради бути членом партії, яка його висуває?
Ні, не потрібно. Кандидатом може бути як член такої партії, так і безпартійний громадянин України.
Чи може одна і та ж сама особа одночасно бути висунута і кандидатом у депутати сільської чи селищної ради, і кандидатом на посаду сільського, селищного або міського голови?
Ні, не може. Якщо особа висунута кандидатом у депутати сільської чи селищної ради, то одночасно висунути її на цих виборах на посаду сільського чи селищного або ж міського голови заборонено.
Чи може одна і та ж сама особа одночасно бути висунута кандидатом у депутати двох різних міських чи районних або обласних рад?
Ні, особа не може бути висунута кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі більш ніж до однієї місцевої ради відповідного рівня (більш ніж до однієї обласної, однієї районної, однієї міської, однієї районної в місті ради). Тобто, одна і та ж особа одночасно не може бути кандидатом, наприклад, до Волинської і Рівненської обласних рад чи до Сарненської і Дубенської районних рад.
Разом з тим, одна і та ж особа одночасно може бути висунута кандидатом до Рівненської обласної та Рівненської міської чи Костопільської районної рад. Але в такому випадку вона має бути висунута місцевою організацією лише однієї політичної партії.
Чи може одна і та ж особа одночасно бути висунута кандидатом на посаду сільського або селищного голови та в депутати районної чи обласної ради?
Законом України «Про місцеві вибори» передбачена можливість одночасного падання кандидатури на посаду сільського, селищного голови та кандидатури в депутати обласних, районних, міських, районних у містах рад. Але таке висування відповідного кандидата має здійснити місцева організація лише однієї політичної партії.
Коли і куди подавати документи реєстрації кандидатом у депутати сільських і селищних рад або кандидатом на посаду сільського, селищного чи міського голови?
Для реєстрації особи кандидатом у депутати сільських і селищних рад або кандидатом на посаду сільського, селищного чи міського голови потрібно подати відповідну заяву з доданими до неї документами до відповідної територіальної виборчої комісії. Так, для реєстрації кандидатом на посаду міського, селищного чи сільського голови документи потрібно подати до відповідної міської, селищної або сільської виборчої комісії, створеної на території того населеного пункту, головою якого прагне стати такий кандидат.
В свою чергу реєстрацію кандидатів у депутати селищних і сільських рад проводитимуть відповідно селищні і сільські територіальні виборчі комісії.
Відповідні документи для реєстрації кандидатом особа може подати до виборчої комісії в період з 21 по 30 вересня 2015 року включно. При подачі документів потенційному кандидату територіальна виборча комісія має видати довідку із зазначенням дати і часу їх прийняття та переліку прийнятих документів. Після отримання документів у комісії буде 3 дні, щоб прийняти рішення зареєструвати особу кандидатом чи відмовити їй у такій реєстрації. Зокрема, відповідна ТВК, до якої подано документи на реєстрацію особи кандидатом, не пізніш як на третій день з дня прийняття заяви та доданих до неї необхідних документів, але не пізніш як до 1 жовтня 2015 року включно приймає рішення про реєстрацію кандидата або про відмову в його реєстрації.
Які документи потрібно подати особі, котра балотується шляхом самовисування, для реєстрації її кандидатом у депутати селищної чи сільської ради або кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови?
Перелік документів, які особі необхідно подати до територіальної виборчої комісії для її реєстрації кандидатом у депутати селищної чи сільської ради, на посаду сільського, селищного, або міського голови є однаковим.
Ця особа має особисто прибути до відповідної територіальної виборчої комісії, пред’явити свій паспорт громадянина України та подати такі документи:
1) заяву про самовисування кандидатом у депутати чи кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;
2) заяву про згоду на оприлюднення своїх біографічних відомостей у зв`язку з участю у місцевих виборах;
3) свою автобіографію, яка обов’язково повинна містити: прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім’ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;
4) декларацію про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за формою, встановленою Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції» (форма декларації);
5) чотири фотографії кандидата розміром 4x6 см.
Хто може і хто не може бути кандидатом у місцеві депутати чи сільським, селищним або міським головою?
Кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови може бути громадянин України, якому виповнилося 18 років.
Не можуть бути кандидатами особи, яких визнано за рішенням суду недієздатними та особи, які мають судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.
Яка тривалість процесу висування кандидатів на посади депутатів сільських і селищних рад, кандидатів на посади сільських, селищних та міських голів?
Висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного та міського голови розпочинається з 21 вересня і закінчується 30 вересня 2015 року включно.
Хто має право висувати кандидатів у депутати сільських і селищних рад та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови?
Висування кандидатів у депутати сільських і селищних рад та на посади сільських, селищних і міських голів може здійснюватися як шляхом самовисування, так і шляхом їх висування місцевими організаціями партій - республіканськими в АР Крим, обласними, районними, міськими та районними у містах.
В ЗМІ була інформація, що в містах з кількістю виборців більш ніж 90 тисяч осіб не можна самостійно висунути свою кандидатуру на посаду міського голови без підтримки партії. Чи правда це?
Ні, неправда. Жодних обмежень щодо цього в законодавстві немає. Наприклад, на посаду міського голови Рівного чи Луцька особа може бути висунута як кандидат або через місцеву організацію партії, або шляхом самовисування. Так само і в усіх містах, де кількість виборців становить менше 90 тисяч осіб.
Чи вправі громадяни України самостійно висуватися як кандидати в депутати обласної, районної, районної в місті чи міської ради без підтримки (без рішення) будь-яких місцевих організацій партій?
Ні! Адже право висування кандидатів у депутати Верховної Ради АР Крим, усіх обласних, районних, міських, у тому числі міст Києва та Севастополя, районних у містах рад реалізується виборцями у відповідних багатомандатних виборчих округах лише через місцеві організації партій. Можливості самовисування до таких рад на цих виборах закон не передбачає.
Чи місцеві організації всіх партій мають право під час місцевих виборів висувати своїх кандидатів у депутати або на посади сільського, селищного чи міського голови?
Ні, не всі. Такого права позбавлені місцеві організації партій, щодо яких у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку Міністерством юстиції прийнято рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».
Наприклад, на сьогодні такі рішення про невідповідність прийняті стосовно Комуністичної партії України, Комуністичної партії України (оновленої) та Комуністичної партії робітників і селян. Тому місцеві організації таких партій висувати своїх кандидатів на цих виборах до рад від себе не можуть.
Чи потрібно кандидату на посаду голови чи в депутати місцевої ради бути членом партії, яка його висуває?
Ні, не потрібно. Кандидатом може бути як член такої партії, так і безпартійний громадянин України.
Чи може одна і та ж сама особа одночасно бути висунута і кандидатом у депутати сільської чи селищної ради, і кандидатом на посаду сільського, селищного або міського голови?
Ні, не може. Якщо особа висунута кандидатом у депутати сільської чи селищної ради, то одночасно висунути її на цих виборах на посаду сільського чи селищного або ж міського голови заборонено.
Чи може одна і та ж сама особа одночасно бути висунута кандидатом у депутати двох різних міських чи районних або обласних рад?
Ні, особа не може бути висунута кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі більш ніж до однієї місцевої ради відповідного рівня (більш ніж до однієї обласної, однієї районної, однієї міської, однієї районної в місті ради). Тобто, одна і та ж особа одночасно не може бути кандидатом, наприклад, до Волинської і Рівненської обласних рад чи до Сарненської і Дубенської районних рад.
Разом з тим, одна і та ж особа одночасно може бути висунута кандидатом до Рівненської обласної та Рівненської міської чи Костопільської районної рад. Але в такому випадку вона має бути висунута місцевою організацією лише однієї політичної партії.
Чи може одна і та ж особа одночасно бути висунута кандидатом на посаду сільського або селищного голови та в депутати районної чи обласної ради?
Законом України «Про місцеві вибори» передбачена можливість одночасного падання кандидатури на посаду сільського, селищного голови та кандидатури в депутати обласних, районних, міських, районних у містах рад. Але таке висування відповідного кандидата має здійснити місцева організація лише однієї політичної партії.
Коли і куди подавати документи реєстрації кандидатом у депутати сільських і селищних рад або кандидатом на посаду сільського, селищного чи міського голови?
Для реєстрації особи кандидатом у депутати сільських і селищних рад або кандидатом на посаду сільського, селищного чи міського голови потрібно подати відповідну заяву з доданими до неї документами до відповідної територіальної виборчої комісії. Так, для реєстрації кандидатом на посаду міського, селищного чи сільського голови документи потрібно подати до відповідної міської, селищної або сільської виборчої комісії, створеної на території того населеного пункту, головою якого прагне стати такий кандидат.
В свою чергу реєстрацію кандидатів у депутати селищних і сільських рад проводитимуть відповідно селищні і сільські територіальні виборчі комісії.
Відповідні документи для реєстрації кандидатом особа може подати до виборчої комісії в період з 21 по 30 вересня 2015 року включно. При подачі документів потенційному кандидату територіальна виборча комісія має видати довідку із зазначенням дати і часу їх прийняття та переліку прийнятих документів. Після отримання документів у комісії буде 3 дні, щоб прийняти рішення зареєструвати особу кандидатом чи відмовити їй у такій реєстрації. Зокрема, відповідна ТВК, до якої подано документи на реєстрацію особи кандидатом, не пізніш як на третій день з дня прийняття заяви та доданих до неї необхідних документів, але не пізніш як до 1 жовтня 2015 року включно приймає рішення про реєстрацію кандидата або про відмову в його реєстрації.
Які документи потрібно подати особі, котра балотується шляхом самовисування, для реєстрації її кандидатом у депутати селищної чи сільської ради або кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови?
Перелік документів, які особі необхідно подати до територіальної виборчої комісії для її реєстрації кандидатом у депутати селищної чи сільської ради, на посаду сільського, селищного, або міського голови є однаковим.
Ця особа має особисто прибути до відповідної територіальної виборчої комісії, пред’явити свій паспорт громадянина України та подати такі документи:
1) заяву про самовисування кандидатом у депутати чи кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;
2) заяву про згоду на оприлюднення своїх біографічних відомостей у зв`язку з участю у місцевих виборах;
3) свою автобіографію, яка обов’язково повинна містити: прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім’ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;
4) декларацію про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за формою, встановленою Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції» (форма декларації);
5) чотири фотографії кандидата розміром 4x6 см.
2 коментарі:
особа висунута в району раду (партійною організацією) і висунула свою кандидатуру в одномандатному окрузі само висуванням в селищу раду того же району - можливо таке , закон забороняє або ні ?
Ні неможливо.Особа висунута в району раду (партійною організацією) і , яка висунула свою кандидатуру в одномандатному окрузі в селищну раду повинна бути також висунута тією ж партійною організацією і в депутати селищної ради.
Дописати коментар